Saturday, June 28, 2008

Secarik Mimpi

~ Oleh : mat_romeo ~

Hembusan bayu lembut yang membelai. Sang camar riang berterbangan berpasangan. Mentari ufuk merah mula menyembunyikan diri dan desiran ombak yang memukul pantai membuatkan Ayu leka sendirian menikmati keindahan ciptaan Tuhan di pesisir pantai. Baginya berada di pantai memberikan ketenangan padanya. Sejak kedatangannya di pulau terpencil ini membuatkan dia merasa tenang dan damai. Malahan keluarga angkat yang menjaganya begitu baik melayani dirinya.

“ Jauh termenung, apa yang Ayu fikirkan tu? Sapa satu suara yang cukup dikenalinya.

“ Tak ada apa-apa. Sahaja ambil angin petang”. Jawabnya bersahaja.

“ Boleh saya turut serta bersama Ayu?

“ Boleh apa salahnya….

Petang itu mereka berdua kelihatan begitu rancak berbual. Jelas tergambar kemesraan serta keserasian antara mereka. Tapi pada peringkat awal perhubungan, mereka seperti anjing dengan kucing. Pantang bersua pasti tercetusnya pertelingkahan antara mereka. Dan Ayu sendiri tidak suka akan guru muda yang bernama Adam itu. Perasaan benci mula melonjak dalam dirinya. Namun perasaan itu mula menghilang, lantaran Adam telah menyelamatnya dari mangsa manusia yang tidak berhati perut seperti Kamal. Ia berlaku dua bulan yang lalu, di mana Mak Jenab dan Pak Abu tiada di rumah pada malam itu. Kamal telah menyelinap masuk ke dalam rumah itu kemudian dia cuba untuk melakukan perbuatan yang terkutuk pada Ayu. Mujur Adam mendengar jeritan Ayu sewaktu dia baru pulang dari masjid. Dengan penangkapan Kamal pada malam itu dia telah dimasukkan ke dalam penjara, bukan hanya dia cuba melakukan perkara yang tidak senonoh itu, malah dia juga merupakan pencuri di kampung ini. Haji Mail telah meletakkan jawatannya sebagai ketua kampung, lantaran malu akibat perbuatan anaknya, Kamal.

“ Anak tak berguna, tak mengenang budi. Kalau gatal sangat hendak berlaki cakap dengan aku. Boleh aku carikan untuk kau. Kenapa laki aku, yang kau hendak”. Marah Rokiah lalu memukul Ayu dengan tali pinggang.

“ Tolong kesiankan Ayu, Bukan salah Ayu Mak Uda”. Rayu Ayu pada ibu tirinya.

“ Kau memang tidak mengenang budi. Aku yang jaga kau sejak ayah kau mati. Hendak harapkan mak kau. Entah kemana. Kalau tidak kerana aku, kau sudah mati kelaparan”. Bebel Rokiah.

“ Mak Uda tolonglah, jangan pukul Ayu Mak Uda. Sakit Mak Uda”. Ayu menangis teresak-esak cuba merayu pada ibu tirinya. Sewaktu Ayu cuba menceritakan kepada mak tirinya, bahawa suami Mak Kiah telah melakukan perkara yang tidak senonoh terhadapnya. Bukan sekali dua Malahan banyak kali dia dijadikan mangsa untuk melepaskan nafsu serakahnya, hinggakan dia tidak tahan lagi untuk melayan kehendak lelaki itu yang lagaknya seperti binatang. Sebab Itulah dia cuba menceritakan pada Mak Kiah. Dia fikir mungkin ibu tirinya akan menyebelahi dirinya. Malah dia pula dituduh cuba menggoda suaminya.

“ Bukan salah Ayu Mak Uda.

“ Sudah, aku tak mahu dengar lagi dan aku tak ingin tengok muka kau dirumah ini. Kau keluar dari rumah aku ini”. Tengking Rokiah lalu mengheret Ayu ke tangga dan ditolaknya tubuh kecil itu ke bawah. Lalu Rokiah mencampakkan beg dan pakaian keluar. Dengan kudrat yang ada Ayu sedaya upaya mengutip pakaiannya dan dimasukkan ke dalam begnya. Dia cuba bangun walaupun badannya terasa sakit dan sengal. Digagahinya untuk melangkah dalam kepekatan malam itu. Walaupun dia sendiri tidak tahu kemana arah tujuannya.

“ Ayu, mak tengok Adam tu memang sukakan Ayu. Mak dah ayah memang suka kalau kamu berdua berkahwin. Adam tu baik budaknya, pandai hormatkan orang tua, berbudi bahasa pula tu”. Cerita Mak Jenab pada Ayu yang sudah dianggapnya sebagai anaknya sendiri. Namun Ayu tidak menunjukkan sebarang reaksi, dia begitu tekun membaca novel kegemarannya.

“ Ayu dengar tak apa yang mak cakapkan ni”. Tegur Mak Jenab.

“ Dengar mak. Ala, mak jer yang beria-ia sangat suka pada Adam tu. Entah-entah dia sudah ada buah hati yang menunggunya dekat KL tu”. Ayu menjuihkan mulutnya yang kecil itu. Pada hakikatnya dia begitu senang dengan Adam tapi dia tidak layak untuk perempuan yang sekotornya. Adam terlalu baik, sedangkan dirinya yang terlalu hina.

“ Lain benar bunyinya tu”. Sampuk Pak Abu tiba-tiba.

“ Apa yang lainnya ayah. Betul kan apa yang Ayu cakap. Lagipun ayah juga pernah cakap kita jangan suka sangat berangan”. Katanya lalu meletakkan novel disisinya. Dia mengamati wajah kedua orang tua dihadapannya. direnungnya jauh kedalam. Jelas kelihatan garis ketuaan mula memenuhi muka mereka berdua. Dengan mereka berdualah dia memperolehi belaian kasih sayang dari seorang ibu dan ayah yang sering diimpikannya selama ini. Seingatnya ibunya telah meninggalkan dirinya sewaktu dia berumur 5 tahun untuk mengikut lelaki lain. Atas alasan ayah tidak mampu untuk memberikan kemewahan pada ibu. Sejak ketiadaan ibu, ayahlah yang menjaganya sebaik mungkin, ternyata ayah tidak pernah mempersiakan dirinya. Dialah ibu dan dia juga ayah dalam pada masa yang sama. Ayah bekerja keras dan hasilnya ayah telah berjaya memiliki perniagaan sendiri. Kehidupan mereka benar-benar berubah. Dari hidup kais pagi makan pagi, kini mereka mampu memiliki apa sahaja kemahuan mereka. Dalam pada itu ibu cuba kembali kepangkuan ayah, tapi ayah telah menolak mentah-mentah kehadiran ibu. Ayah benar-benar kecewa dengan sikap ibu. Pernah sekali dia dimarahi oleh ayah sewaktu dia cuba untuk memujuk ayah supaya menerima ibu. Sebelum ini ayah tidak pernah hendak menengking padanya. Sejak dari itu dia tidak berani untuk berbicara apa tentang ibunya. Walaupun jauh disudut hatinya dia terlalu rindu akan belaian seorang ibu.

Pada suatu hari dia dikejutkan dengan kehadiran seorang wanita dan budak perempuan yang bernama Suraya yang tiga tahun lebih tua dirinya dalam rumah itu. Ayah menyatakan bahawa wanita itulah yang akan menjadi ibunya kini. Berita yang disampaikan bukanlah berita gembira buat dirinya. Segala cerita-cerita yang sering didengari dari kawan-kawan sekolahnya, bahawa ibu tiri ini jahat dan kejam sering menghantui dirinya. Namun sangkaan itu meleset, ternyata Mak Uda melayannya dengan baik. Dia mula menceritakan pada kawan-kawan sekolahnya tidak semua ibu tiri jahat dan kejam. Tapi itu semua hanya bertahan beberapa bulan. Sejak kemerosotan perniagaan ayah, Mak Uda mula berubah sikap, yang dikenalinya dulu seorang yang lemah lembut, bertukar menjadi seorang yang bengis. Dia sering dijadikan alat untuk melepaskan geramnya. Malah dia selalu disisihkan. Seolah-olah dia merasa seperti penumpang dirumah sendiri. Pergerakan terbatas, semuanya dikawal oleh Mak Uda. Begitu juga dengan soal makan, setelah mereka anak beranak selesai makan barulah dia boleh menjamah makanan. Tapi ia berlaku hanya ketiadaan ayah. Kalau ayah di rumah, dia akan dilayan seperti biasa.

Tidak lama kemudian ayah telah menghembuskan nafas yang terakhir. Kini dia tiada tempat bergantung harap. Walau hakikatnya dia ada Mak Uda. Dan persekolahannya diberhentikan oleh Mak Uda atas alasan tidak mampu untuk membiayai pembelajarannya. Bukannya tidak mampu, tapi Mak Uda mahu membolot semua harta ayah. Puas dipujuknya namun sia-sia. Dia tidak sempat untuk sama-sama dengan temannya untuk menjalani peperiksaan SPM pada tahun hadapan. Segala impiannya untuk ke menara gading terkubur begitu sahaja. Dia telah dibawa pulang ke kampung Mak Uda yang terletak di Pantai Timur. Dengan sedikit peninggalan ayah yang ada dan hasil simpanan Mak Uda selama berkahwin dengan ayah boleh dikatakan seorang Janda kaya dikampung itu. Rupa-rupanya Mak Uda berkahwin dengan ayah semata-mata kerana harta. Segalanya telah dirancang. Walaupun apa yang Mak Uda telah perolehi dari harta ayah, namun itu masih tidak cukup baginya. Mak Uda dan Suraya melaram habis dengan harta yang ada, sedangkan dirinya di jadikan sebagai hamba abdi. Itulah balasannya yang harus diterima oleh Ayu, kata Mak Uda. Terasa dirinya seperti di dalam epik dongeng Bawang Putih dan Bawang Merah yang selalu ditayangkan di televisyen, lakonan Latifah Omar.

“ Ayu, kenapa Ayu tengok ayah begitu? Tegur Pak Abu yang hairan benar melihat anak gadis dihapannya ini. Semenjak kedatangan Ayu dirumah ini, kehidupan mereka suami isteri bertambah ceria.

“ Hah! Ayu terkejut. Pertanyaan Pak Abu menyedarkan Ayu dari lamunannya.

“ Kenapa ni Ayu? Soal Mak Jenab pula.

“ Tak ada apa-apalah mak, ayah. Sebenarnya Ayu bersyukur kerana mak dan ayah sudi menumpahkan kasih sayang terhadap Ayu. Selama ini Ayu fikir diri Ayu tidak layak untuk mengecapi kasih sayang seperti ini”. Luahnya.

“ Usahlah perkara itu difikirkan lagi. Yang penting kita semua bahagia dengan apa yang telah dikurniakan pada kita. Inilah yang dikatakan takdir. Hidup kita ini Umpama roda, adakalanya kita dibawah dan adakalanya kita akan berada di atas. Tapi bila kita sudah terbang tinggi ke awan jangan sesekali lupa memandang rumput dibumi”. Luah Pak Abu yang penuh bererti.

“ Sudahlah tu bang, hari pun sudah jauh malam. Marilah masuk tidur. Abang tu bukan boleh terkena embun lama-lama sangat. Nanti sakit semput abang tu datang balik”. Telah Mak Jenab lalu masuk ke dalam rumah.

“ Ayu, apa yang ditunggu lagi, mari masuk tidur. Hendak tunggu Adam ker? Entah-entah Adam tu sudah Tidur, lagipun esok kan dia hendak mengajar”. Seleroh Pak Abu.

“ Ish, ayah ni. Mana ada. Lalu Ayu turut masuk ke dalam rumah.

Selang beberapa bulan berikutnya, Mak Uda telah berkahwin dengan seorang pemuda bernama Hamid. Sebenarnya Hamid mahukan harta dari Mak Uda. Mana tidaknya Mak uda merupakan orang terkaya dikampung itu. Fikir Ayu setelah Mak Uda berkahwin mungkin sikapnya akan berubah, namun ia meleset sama sekali. Sejak Pakcik Hamid tinggal bersama dirumah itu, Ayu merasa tidak selesa dengan kehadiran lelaki itu. cara pandangan mata Pakcik Hamid terhadap dirinya begitu menakutkan. Pernah satu hari dia terserempak dengan Pakcik Hamid sewaktu baru keluar dari bilik air. Tidak berkelip matanya memandang Ayu yang sedang berkemban.

Pada satu malam Pakcik Hamid datang kepadanya menyuruh Ayu membuatkan bubur nasi buatnya. Kerana dia tidak berapa sihat ujarnya. Waktu itu, Mak Uda dan Suraya tiada di rumah. Ayu menghantarkan bubur nasi yang diminta oleh Pakcik Hamid ke dalam biliknya. Didapati Pakcik Hamid tiada di atas katilnya, fikir Ayu mungkin dia ke bilik air. Rupa-rupanya Pakcik Hamid ada dibelakangnya. Ayu cuba keluar dari bilik itu, namun telah dikunci oleh Pakcik Hamid. Walaupun puas ditempis namun tenaga lelaki itu terlalu kuat. Dia bagai telah dirakus syaitan. Dikeheningan malam itu mahkota kesucian yang dijaganya selama 17 tahun telah dinodai lelaki yang berperangai binatang seperti Pakcik Hamid. Malah lelaki itu mengugutnya akan membunuhnya sekiranya Ayu membuka mulut pada Mak Uda. Sejak dari itu malam yang dilalui oleh Ayu bagaikan satu Keperitan yang terpaksa dilaluinya. Jelas tergambar segala perlakuan Pakcik Hamid pada malam jahanam itu. Bukan sekali dua lelaki itu datang padanya malahan hampir setiap malam dirinya dijadikan sebagai tempat melepaskan hawa nafsu serakahnya. Dan setiap itu jugalah dia terpaksa menahan kesakitan akibat perbuatan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Kononya Mak Uda tidak lagi mampu untuk melayah kehendaknya. Yang menjadi mangsa dirinya.

“ Assalamualikum Ayu! Sapa satu suara dari belakang.

“ Waalaikussalam. Oh, Cikgu Adam. Cikgu dari mana ni? Ramah Ayu. Lalu meletakkan novel ke sisinya.

“ Saya sahaja jalan-jalan sambil mengambil angin petang. Lepas tu nampak Ayu dekat sini, itu yang saya kemari. Kedatangan saya ini mengganggu Ayu?

“ Tak adalah.

“ Ayu memang minat baca novel? Boleh dikatakan saya selalu perasaan kemana Ayu pergi tak pernah lekang dengan novel”. Ramah guru muda itu mula memancing Ayu untuk berbual dengannya.

“ Aha! Inilah kawan yang Ayu ada, cikgu”.

“ Tak payahlah panggil saya cikgu. Formal benar bunyinya. Ayu panggil saya Adam cukup. Kalau Ayu suka baca novel saya boleh pinjamkan novel-novel saya. Saya ada banyak koleksi-koleksi novel dirumah.

“ Rupanya Cikgu pun suka baca novel?

“ Hah! Kan saya beritahu tadi, janganlah panggil saya cikgu.

“ Ayu sudah biasa dengan panggilan itu. Lagipun semua orang dikampung ini panggil dengan nama itu kan”. Kata Ayu.

“ Saya tak mahu dengar lagi Ayu panggil saya cikgu. Kalau tidak saya tak mahu bagi Ayu pinjamkan novel-novel saya tu”. Adam sekadar mengusik.

“ Tak sampai begitu sekali. Ini namanya tak ikhlas hendak bagi Ayu pinjam novel tu”. Telah Ayu.

“ Bukan begitu maksud saya.

“ Ayu……….. Mari kita balik. Hari sudah senja ni”. Jerit Pak Abu.

“ Tak apalah Ayu minta diri dulu. Ayah sudah panggil tu”. Permisi Ayu pada guru muda itu.

“ Baiklah. Esok Ayu tunggu saya disini. Saya akan bawa novel itu untuk Ayu”. Kata Adam. Ayu hanya sekadar mengangguk kecil lalu terus berlari mendapatkan ayahnya.

“ Hai, Adam meleret senyum kau sampai ke telinga. Ini mesti ada cerita menarik telah berlaku”. Usik Azlan teman serumahnya yang juga merupakan seorang guru ditempat Adam mengajar.

“ Biasalah. Aku baru jer berjumpa dengan bidadari. Kata Adam.

“ Hantu laut mana yang sudah sampuk kau ni Adam? Entah kau jumpa siapa-siapa, boleh dikatakan bidadari”. Telah Azlan.

“ Apa yang kau merepek ni, Lan. Aku rasa dialah gadis yang selalu muncul dalam mimpi-mimpi aku selama ini. Aku sudah jatuh hati padanya, Lan”. Luah Adam tersenyum sambil membayangkan kecantikan dan kehalusan wajah milik Ayu. Wajahnya begitu sempurna.

“ Malaslah aku hendak layan kau ni Adam. Kau hendak aku panggilkan Haji Kassim untuk ubatkan penyakit sampuk kau ni. Lain kali waktu senja-senja begini jangan suka sangat pergi ke pantai tu. Sudahnya kena sampuk dek hantu dan jembalang laut tu”. Bebel Azlan.

“ Apa yang kau melalut tak tentu pasal ni. Aku bukan kena sampuk lah. Tapi aku sudah jatuh cinta. Kau ingat tak, anak perempuan Pak Abu dan Mak Jenab. Waktu kita selamatkan dia dari perbuatan tak senonoh si Kamal anak ketua kampung dulu”. Cerita Adam.

“ Ya, aku ingat. Kau suka dengan budak perempuan tu? Soal Azlan.

“ Kenapa? Tak boleh kalau aku suka dengan dia?

“ Bukanlah macam maksud aku. Cikgu Mazwin yang cantik, cun melecun tu suka sangat pada kau. Kau tolak macam tu jer. Tapi dengan budak tu yang kau terpikat. Kau ni buta ker apa Adam?

“ Kau tu yang buta sebenarnya Lan. Selama ini kau tertipu dengan kecantikan Mazwin tu. Ditempek-tempek dengan mekap tebal. Kalau kau Tak percaya esok aku bawa kau jumpa dengan Ayu. Lagipun aku sudah janji dengannya untuk bagi pinjamkan novel padanya….

“ Adik buat apa sorang-sorang disini? Adik tengah tunggu kawan ker? Soal seorang perempuan cantik berpakaian menarik dan berjenama datang tiba-tiba datang menghampiri Ayu sendirian di perhentian bas.

“ Saya tidak tunggu sesiapa dan tak tahu hendak kemana”. Balas Ayu jujur.

“ Nama akak Maslinda”. Kata perempuan itu memperkenalkan dirinya pada Ayu. Sebenarnya agak lama dia memerhatikan Ayu sendirian yang hilang arah tujuan. Mungkin dia boleh dijadikan salah seorang magsa barunya.

“ Putri Irwayu”. Balasnya lalu menyambut salam dari perempuan cantik itu.

“ Cantik nama tu macam orangnya juga”. Puji perempuan dihadapannya. Dia tersenyum sinis memandang Ayu. Kalau dia berjaya membawa gadis ini mesti perniagaannya bertambah maju.

Pertemuan singkat bersama perempuan yang disangkakan baik oleh Ayu telah membuatkan Ayu terjebak ke dalam kancah yang hina ini. Ayu menyangkakan perempuan yang dikenali dengan nama Linda begitu ikhlas ingin menolongnya, dia telah menjanjikan satu pekerjaan di Kuala Lumpur. Rupa-rupanya dia dijadikan sebagai pelacur di pusat pelacuran milik Linda dan seorang bapa ayam yang dikenali Mr. Lim. Sejak dia ditempatkan dipusat pelacuran itu, ramai pelanggan ingin memilikinya. Sehinggakan setiap malam dia terpaksa melayan lebih dari enam orang lelaki yang inginkan perkhidmatan tubuhnya. Secara tidak langsung dia merupakan aset penting ditempat itu. Mana tidaknya, ayam kampunglah katakan. Muda dan segar. Walaupun banyak kali Ayu cuba melarikan diri, namun gagal. Orang-orang Mr. Lim ada dimana untuk memerhatikan dia. Tapi dia bernasib baik, kerana dia telah dibawa bercuti oleh Dato’ Zainal ke Langkawi. Walaupun pada peringkat awalnya Mr. Lim tidak membenarkan Ayu dibawa pergi kerana takut Ayu akan melarikan diri. Tapi Dato’ Zainal memberi keyakinan bahawa dia akan menjaga Ayu dengan sebaik mungkin.

Sewaktu Ayu dibawa oleh Dato’ Zainal bersiar-siar dengan menaiki bot laju disekitar pulau yang ada di Langkawi, tanpa fikir panjang Ayu telah terjun ke dalam laut. Sekiranya dia ditakdirkan mati lemas sekali pun dia rela dari terus hidup dengan bergelumang dengan maksiat. Apabila dia tersedar, di dapati dia berada di sebuah rumah diperkampungan nelayan yang terletak di negeri Melaka. Suami isteri yang dikenali dengan Mak Jenab dan Pak Abu telah melayannya dengan baik, sehingga dia tidak merasakan seperti orang asing dalam rumah itu.

Sejak dari itu bermulalah penghidupan baru dalam diri Ayu. Namun kenangan silam membuatkan dirinya masih terbelenggu. Pelbagai persoalan yang berlegar dalam fikirannya. Apa pula tanggapan dari Mak Jenab dan Pak Abu bila mengetahuinya dirinya adalah seorang insan yang kotor dan hina?

“ Assalamualaikum. Sudah lama Ayu tunggu? Sapaan Adam telah menyentapkan lamunan Ayu.

“ Waalaikussalam”. Balas Ayu.

“ Ayu kenalkan ini kawan Adam, Azlan namanya”. Kata Adam lalu memperkenalkan Azlan pada Ayu.

“ Cikgu jugalah ni”. Ayu tersenyum kecil. Azlan terpempan melihat wajah Ayu. Sesuai dengan namanya. Betullah kata Adam, dia juga mula terpikat tatkala melihat senyuman dari Ayu. Terasa satu ketenangan wujud dalam dirinya bila melihat senyuman sedemikian.

“ Ayu, ni novel yang saya janjikan semalam. Masih banyak lagi di rumah tu. Kalau Ayu sudah habis baca, saya beri novel yang lain pula”. Kata Adam lalu menyerahkan beg yang berisi penuh dengan pelbagai novel dari penulis-penulis terkenal seperti Ramlee Awang Murshid dan Aisya Sofea. Mereka bertiga rancak berbual sambil menyusuri pantai.

“ Cantik betul Ayu tu, kenapa lain benar masa aku tengok pada malam tu? Telah Azlan sewaktu mereka berdua pulang dari menemui Ayu di pantai.

“ Baru kau tahu. Kau pun terpikat padanya? Soal Adam.

“ Kenapa tak boleh. Lagipun Ayu tu belum ada yang punya lagi kan. Apa kata esok kau pergi rumah Pak Abu pinangkan Ayu untuk aku”. Gurau Azlan.

“ Apa! Banyak cantik muka kau. Lawan taukeh nampak. Kalau kau suruh aku pergi pinangkan Ayu, bukannya untuk kau. Tapi untuk aku”. Telah Adam.

“ Ala rileks lah. Tak kan gurau sikit pun tak boleh. Tapi aku hendak tanya kau satu perkara. Kau sudah luahkan perasaan kau padanya?

“ Itulah masalahnya. Aku tak tahu macam mana hendak luahkan pada dia. Aku takut dia tak terima nanti. Malu aku dibuatnya”.

“ Buat apa kau hendak rasa malu. Nanti Ayu tu jatuh ketangan orang lain baru kau tahu. Adam, kau tak perlu malu dan takut sekiranya dia menolak lamaran cinta kau. Kau kena terima sebarang kemungkinan sekali pun. Hidup kena berani terima kenyataan. Kalau kau benar-benar yakin Ayu tu pilihan kau. Ayu pasti jadi milik kau”. Bebel Azlan.

Part 4

“ Ada apa Adam hendak jumpa Ayu ni”. Soal ayu sebaik sahaja dia sampai ditempat yang dijanjikan. Kelihatan Adam lain benar. Dia tidak seperti hari-hari yang sebelumnya. Kini lelaki itu kelihatan begitu serius.

“ Sebenarnya ada perkara penting yang perlu Adam sampaikan pada Ayu. Ini melibatkan soal hati dan perasaan”. Luah Adam.

“ Apa dia? Tanya Ayu sambil menguis-guis pasir dengan kakinya.

“ Ayu, sejak kali pertama saya lihat Ayu pada malam kejadian itu, hati saya sudah terpaut sayang pada Ayu.

“ Hah! Ayu terpempan mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Adam.

“ Ayu, saya cinta pada Ayu”. Luah Adam lalu memegang erat jari halus milik Ayu. Direnung jauh ke dalam mata bundar Ayu. Ayu membalas renungan mata Adam. Sesungguhnya dia turut merasa apa yang dirasai oleh Adam. Adam menarik dirinya rapat dalam dakapannya. Ayu membiarkan dirinya terus berada dalam dakapan Adam. Tiba-tiba dia tersedar akan siapa dirinya sebenar. Lalu Ayu menolak badan Adam, dia meleraikan pelukan kemas Adam di pinggangnya.

“ Kenapa ni Ayu?

“ Ayu tak layak untuk Adam”. Katanya keras.

“ Tapi kenapa Ayu?

“ Sudahlah Adam. Cukuplah Ayu katakan diri Ayu memang tidak layak untuk lelaki yang sebaik Adam”. Luah Ayu lalu berlari meninggalkan Adam terpinga-pinga sendirian. Adam memandang sayu ke arah Ayu yang kian jauh darinya. Adam pulang dengan perasaan yang hampa.

Atas cadangan Azlan, Adam telah ke rumah Pak Abu. Dia harus mengetahui perkara sebenarnya. Dia boleh terima apa kemungkinan sekali pun. Tapi dia perlu dengar dari mulut Ayu sendiri.

“ Entah lah Adam. Sejak Ayu balik dari berjumpa kamu semalam. Dia terus berkurung dalam bilik. Makan dan minum langsung tak dihiraukannya. Ayu asyik menangis sepanjang malam. Apa sebenar yang telah berlaku semalam”. Tanya Pak Abu pada guru muda dihadapannya.

“ Sebenarnya pakcik, semalam saya ada luahkan perasaan saya terhadap Ayu. Dia cakap dirinya tak layak untuk saya dan terus pergi meninggalkan saya, tanpa tahu apa sebenarnya yang dimaksudkan oleh Ayu”. Terang Adam.

“ Kalau awak hendak tahu jawapannya. Ayu boleh beritahu sekarang juga. Mak dan ayah jadi Saksi”. Kata Ayu tiba-tiba keluar dari biliknya. Kelihatan matanya merah dan bengkak akibat terlalu lama menangis.

“ Ya, sememangnya Ayu akui perasaan sayang dan cinta Ayu pada Adam ada dalam hati ini, tapi Ayu tak boleh dan Ayu tak layak untuk Adam. Sebab……….. katanya tergantung disitu. Ayu cuba mencari kekuatan untuk berterus terang pada pemuda yang berjaya mencuri hati kerdilnya.

“ Sebab apa, Ayu?

“ Sebabnya diri Ayu ini tak suci lagi. Ayu ni perempuan kotor. Perempuan hina. Kata Ayu tersedu-sedu menahan tangisannya. Dalam kepayahan Ayu telah menceritakan satu persatu jalan hidupnya hinggalah dia tiba ke daerah ini pada Adam, Mak Jenab dan Pak Abu. Mereka terkedu mendengar cerita Ayu. Mereka bertiga tidak menyangka sama sekali begitulah perkara yang menimpa pada gadis yang bernama Putri Irwayu. Mereka hanya diam membisu seolah-olah mati kutu. Ayu terus meluru kedalam biliknya. Tidak lama kemudian dia keluar dengan sebuah beg pakaiannya.

“ Ayu hendak kemana dengan beg ni? Tanya Mak Jenab.

“ Ayu hendak keluar dari rumah ni mak. Ayu tak layak tinggal di rumah ini lagi. Ayu ucapkan terima kasih pada mak dan ayah kerana sudi membenarkan Ayu tinggal di rumah ini dan memberikan peluang pada Ayu untuk menumpang kasih seorang ibu dan ayah. Ayu minta diri dulu”. Kata Ayu lalu bersalaman dengan Pak Abu dan Mak Jenab.

“ Janganlah Ayu tinggalkan mak dan ayah. Mak tidak mahu ambil peduli apa sejarah hitam yang Ayu lalui dulu. Cukuplah sekali mak sudah merasa kehilangan anak. Tolong jangan ulangi lagi penderitaan mak ni, Ayu. Tolong jangan pergi nak”. Getaran suara Mak Jenab jelas kelihatan menahan sebak yang terbuku di dadanya. Tangan Ayu tidak mahu dilepaskannya.

“ Betul cakap mak kau tu, Ayu. Lagipun ini semua bukan salah Ayu dan Ayu sendiri tak minta jadi macam ini”. Tambah Pak Abu pula.

“ Tapi ayah!

“ Tak ada tapi-tapi lagi nak. Tinggallah di sini. Kalau Ayu pergi, kemana Ayu hendak bawa diri? Jangan tinggalkan mak dan ayah, nak”. Luah Pak Abu menahan sebaknya.

“ Walau bagaimana pun, Ayu terpaksa pergi mak, ayah. Ayu tak mahu orang kampung memandang serong pada mak dan ayah sekiranya Ayu terus tinggal disini. Terima kasih Ayu ucapkan di atas segalanya”. Katanya lalu terus menuju kepintu. Dia tidak dapat bertahan dengan lebih lama di rumah itu. Perasaan sedih dan sebak terus menghimpit jiwanya.

“ Ayu! Tunggu dulu”. Laung Adam yang dari tadi hanya diam membisu. Ayu menghentikan langkahnya bila mendengar namanya dipanggil.

“ Ayu tak kesian pada Mak Jenab dan Pak Abu. Sampai hati Ayu buat mereka begitu. Selama Ayu disini mereka berdua begitu baik melayan Ayu seperti anak mereka sendiri. Ada mereka tanya asal usul Ayu? Itu tandanya mereka tidak kisah, siapa dan apa kisah hidup Ayu. Ayu telah mengembalikan sinar kegembiraan dalam hidup mereka”. Kata Adam. Ayu merenung wajah kedua orang tua yang menanti dimuka pintu dengan wajah yang penuh pengharapan padanya. Kalau diikutikan hatinya dia tidak mahu meninggalkan kampung itu. Tapi dia……….

“ Kalau Ayu pergi, bagaimana pula dengan saya? Adam juga tidak sanggup untuk kehilangan Ayu. Adam terlalu sayang pada Ayu. Adam tak kisah tentang itu semua dan itu tidak penting bagi Adam. Yang penting dalam hidup Adam, Ayu sudi untuk menjadi teman hidup Adam”. Luah Adam lalu memegang erat jari Ayu.

“ Tapi!

“ Tak ada tapi-tapi lagi sayang. Adam tidak sanggup kehilangan mu sayang. Sejak kali pertama melihat wajahmu, Adam telah menyerahkan seluruh jiwa dan raga Adam padamu. Hanya Ayu sahaja yang bertakhta dalam hati ini. Percayalah sayang”. Kata Adam lalu menarik Ayu dalam dakapannya. Ayu menangis semahu-mahunya dibahu Adam. Tidak menyangka sama sekali ada juga insan yang sanggup menerima dirinya dalam keadaan begini.

“ Sayang, apa yang dimenungkan tu”. Tegur Adam pada isteri kesayangannya sewaktu mereka berdua berbulan madu.

“ Tak ada apa-apalah, bang. Ayu Cuma mengenangkan kisah lampau”. Balas Putri Irwayu lalu menghampiri suaminya. Adam merangkul kemas pinggang Ayu.

“ Sayang, usahlah dikenang kisah lama lepas. Biarkan ia berlalu dibawa arus masa. Yang penting kita bahagia sekarang. Dan abang mahu anak yang ramai, barulah hidup kita bertambah ceria. Kalau boleh setahun, seorang”….

“ Apa! Ramainya. Penatlah Ayu macam ni. Abang ingat Ayu ni kilang ker”. Gurau Ayu. Adam ketawa terbahak-bahak mendengar isterinya berkata begitu.

“ Pandai betul isteri abang buat lawak yer”. Kata Adam, lalu mengucup dahi isterinya. Ayu tersenyum dalam dakapan suaminya. Keperitan yang dilaluinya dulu telah berakhir dan kini dia sedang meniti jalan-jalan kebahagian. Syukur pada tuhan!

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

No comments: