Friday, July 4, 2008

Hanya Tinggal Kenangan

Hanya Tinggal Kenangan...

Hasil Karya: mar dhea
Disenarai Pada: 06 May, 2008


Rintik-rintik hujan persis tahu isi hati gadis itu. Dia termenung lagi di jendela. Menyulam kasih yang tiada kunjung tiba. ‘Ibu...’ Hatinya berbisik perlahan. "Humaira rindukan ibu..." Terungkap jua kata-kata rindu. Suara esak tangis kedengaran berbalam dari balik pintu bilik Humaira. Mak Esah tidak dapat membendung duka hatinya. Kudrat tua yang membesarkan Humaira berdiri teguh bersandarkan pintu. Biarpun tiada balasan untuk semua itu, dia pasrah. Cukuplah Humaira sudah banyak menggembirakan hatinya.

Air mata yang mengalir di kesat perlahan. Baju kurung kedah yang tersarung lecun dek air mata. Hatinya diruntun pilu. Dia tidak rela anak gadis itu terluka lagi. Sudah acap kali dia melihat Humaira termenung sendirian di jendela itu. Tiap kali itu jugalah perkataan ‘ibu’ menampar gegendang telinganya. Sudah jelas anak itu rindukan ibunya. Hampir tujuh belas tahun berpisah masakan tiada rindu bermukim di hati itu.

"Humaira..."

Humaira berpaling. Air mata yang mengalir lantas di kesat. Laju tingkahnya. Barangkali tidak mahu Mak Esah tahu.

"Ya..mak..." Tingkah Humaira.

"Apa yang Humaira buat kat tingkap tu?" Ujar Mak Esah tenang. Suara yang sedikit serak cuba di lembutkan.

"Tak ada apa mak..Humaira saja nak ambil angin.." Secalit senyuman hambar terbit dari bibir itu. Garis-garis duka jelas kelihatan.

Mak Esah tarik nafas panjang-panjang. Berusaha untuk mengukir kata. Tingkah Humaira membuatkannya risau. Dia tahu anaknya yang satu itu.

"Humaira..mak tahu Humaira rindukan ibu Humaira..tapi Humaira tak boleh ikutkan hati.." Ujar Mak Esah. Tangan Humaira di genggam erat. Humaira hanya menunduk.

"Maafkan Humaira, mak..." Sahut Humaira perlahan. Esak tangisnya kedengaran lagi. Hati Mak Esah turut diruntun pilu.

******************************

Di balik pintu, kelihatan ada yang menanggung benci. Bibir mulusnya diketap perlahan. Benci melihat situasi itu. Api kemarahannya meluap. Zulaikha lantas membawa diri ke anjung rumah. Mual menyaksikan sandiwara itu.

‘Pura-pura baik konon..meluat aku...’ Desis hatinya. Air matanya bergenang. Ditabahkan hati supaya air berharga itu tidak tumpah. Dada yang terasa sesak di urut perlahan.

"Dasar tak tahu malu!" Ujar Zulaikha lantang.

"Zulaikha..."

Suara si ayah mengejutkan gadis itu. Nafas ditarik perlahan. ‘Apalah ayah ni..buat orang terkejut aje..’ Bentak hatinya.

"Ye ayah.." Zulaikha menjawab acuh tak acuh. Wajah ayah ditenung perlahan. Menanti kata yang bakal terhambur dari bibir ayah. "Apa yang kau buat kat situ? Bercakap sorang-sorang pula.." Tanya ayah. Dirinya sedari tadi menonton tingkah anak gadisnya itu. Sekejap ke hulu, sekejap ke hilir. Tidak senang duduk betahnya. Alih-alih bercakap seorang diri.

"Tak ada apalah ayah..." Jawab Zulaikha tenang. Malas mahu melayan soalan si ayah, kaki yang terasa berat di ayun juga ke dapur. Pak Zali menggeleng lemah. Lantas surat khabar diatas meja dicapai dan dibuka isi kandungannya.

**********************

"Kak Ika..."

Panggilan yang satu itu dibiarkan saja. Tangannya masih ligat mengupas bawang.

"Kak Ika..."

Tingkahnya tadi cepat, perlahan tiba-tiba. Zulaikha panggung kepala. Dahinya berkerut menahan marah. Segala tindakannya tadi terbantut gara-gara Humaira. Hatinya bengang.

"Kau tak nampak ke aku tengah sibuk ni??" Bentak Zulaikha garang. Humaira hanya menunduk. Takut menyaksikan wajah garang Zulaikha.

"Maafkan Humaira, kak" ujar Humaira lembut. Mahu memenangi hati kakak angkatnya itu. Biarpun dia tahu sikap Zulaikha yang sentiasa dingin dengannya, dia tidak pernah sekalipun membenci gadis itu.

"Maaf..maaf..itu saja yang kau tahu...duduk kat rumah ni bukannya buat apa-apa... Alih-alih aku yang kena buat..tak guna mak bela kau dari kecil.. Sedarlah diri tu sikit... Dah lah cacat!" Ujar Zulaikha lantang. Dirinya puas. Senyuman sinis terbit dari bibirnya.

Humaira hanya menunduk. Hatinya pilu mendengar kata Zulaikha. Dia sedar kekurangan dirinya. Sudah tujuh belas tahun dia tinggal di rumah usang itu, tiada satu pun bantuan yang dihulurkannya. Kecacatan yang di alami membuatkannya sukar untuk menolong Zulaikha mahupun Mak Esah. Humaira tetap menunduk.

"Apa lagi yang tercegat kat situ? Dah..pergi..menyibuk je kat sini!" Zulaikha bersuara setelah tiada riaksi dari Humaira. Humaira panggung kepala. Ditatap tenang wajah bersih si kakak. Senyuman di ulum tanda mengerti.

Zulaikha yang menyaksikan tingkah itu meluat. Dia mencebik sambil tangannya ligat mengupas bawang. ‘Dia ingat dia bagus sangat ker?’ Desis hati Zulaikha benci.

**********************

"Humaira ke mana tadi?" Tanya Mak Esah setelah kelibat Humaira kelihatan.

"Humaira jenguk kak Ika kat dapur..Humaira bosan tak ada buat apa-apa.." Jawab Humaira tenang. Senyuman manis terukir dari bibir gadis itu. Hati Mak Esah senang melihat tingkah Humaira. Lengan gadis itu di usap perlahan.

"Humaira tak payah lah nak pergi kat dapur tu..Humaira duduk jer kat ruang tamu.. Baca surat khabar ker??? Hilang juga rasa bosan.. Biar kak Ika je yang buat kerja kat dapur tu..." Ujar Mak Esah tenang. Wajah Humaira ditilik perlahan. Menanti riaksi gadis itu.

"Baik lah, mak" Humaira melangkah ke ruang tamu. Terkial-kial dia mencapai surat khabar di atas meja.

Kelibat Zulaikha di balik pintu dapur menerjah ruang mata Mak Esah. Mata mereka bertemu. Zulaikha merengus perlahan.

"Ika!"

Zulaikha berpaling. Mata Mak Esah ditatap. Tajam. "Ye mak..." Dia bersuara perlahan. Selamba saja lagaknya. Tangannya kembali ligat mengupas bawang. Sudah separuh bawang di dalam bakul kecil itu dikupasnya. Itu pun atas arahan Mak Esah. Kalau ikutkan hati, tak kuasa dia mahu membuat kerja remeh begitu.

"Ika..kenapa pandang mak macam tu?" Tanya Mak Esah lantang. Mahu mengajar si anak yang semakin hari semakin biadap. "Mak...Ika pandang macam mana ke? Suka hati Ika lah.. Mak sibuk pasal apa..." Jawab Zulaikha lantang. Hatinya geram dengan tuduhan Mak Esah yang melulu terhadapnya. Dia cuma memandang. Adakah itu salah?

Rengusan demi rengusan terbit dari bibir gadis itu. Mak Esah memandang kurang percaya. Hati nya panas. Zulaikha dirasakan sudah keterlaluan.

"Anak kurang ajar! Siapa yang ajar kau jadi biadap macam ni?" Bentak Mak Esah garang.

"Siapa ajar Zulaikha jadi biadap? Mak tanyalah diri mak tu sendiri..siapa yang ajar Zulaikha jadi biadap?!" Zulaikha termengah-mengah menahan marah. Darah dirasakan meruap hingga ke kepala. Sakit hatinya bukan kepalang.

"Anak kurang ajar!!!" Mak Esah sudah hilang pertimbangan. Tangan dinaikkan mahu menampar anak kurang ajar itu.

"Mak!"

Teriak Humaira lantang. Perbuatan Mak Esah terbantut apabila mendengar suara Humaira. Zulaikha menahan rasa. Semakin meluat apabila melihat wajah itu. Zulaikha menghentakkan kaki dan berlalu ke biliknya.

"Zulaikha!"

Humaira menahan tubuh Mak Esah dari terus melulu. Dia takut Zulaikha akan di apa-apakan oleh Mak Esah. Sedari tadi dia mendengar suara orang berbalah. Lantas kakinya di ayun ke dapur. Dia menjerit sekuat hati apabila melihat Mak Esah mahu menampar pipi Zulaikha.

"Sudah lah mak...maafkan kak Ika..dia tak sengaja tu.." Ujar Humaira mahu meredakan perasaan marah Mak Esah. Diusap lembut lengan tua itu.

Air mata yang sedari tadi ditahan, mengalir jua di tubir mata. Dia kesal dengan sikap Zulaikha terhadapnya. Sembilan bulan mengandungkan si anak, inikah balasan yang di terima? Mak Esah menunduk. Perasan kesal tidak sudah-sudah menghimpit jiwanya.

"Ya Allah! Apakah dosa aku? Sehingga aku di perlakukan begini..." Suara Mak Esah yang tersekat-sekat meruntun jiwa Humaira. Tangan Mak Esah digenggam erat. Sebak di dada menuntut air mata. Tanpa sedar, mengalir jua air mata si gadis. Mak Esah memeluk erat tubuh Humaira.

Sementara di dalam bilik, Zulaikha tidak sudah-sudah menyumpah seranah. Benci melihat wajah polos itu. Wajah yang dirasakan mengganggu kehidupannya.

******************

Angin sepoi-sepoi bahasa menampar lembut wajah Humaira. Ketenangan dirasa menusuk jauh ke dalam hati. Dia bersyukur kerana di kurniakan ketenangan dalam hidupnya. Meskipun tiada ibu dan bapa kandung di sisi, dia tegar. Itulah lumrah hidup. Tidak semesti apa yang diingini akan dapat diperolehi. Biarpun benda itu ada di depan mata.

"Oi! Ehwah-ehwah! Bersenang-lenang kau kat sini yer...selama ni, aku bersabar jer dengan kau.." Bentak Zulaikha tiba-tiba. Humaira mengurut dadanya perlahan. Terkejut dengan sergahan Zulaikha.

"Kenapa kak?" Tanya Humaira setelah keadaan dirinya beransur tenang. Wajah bersih Zulaikha di tatap perlahan.

"Kenapa? Kau ingat mak dan ayah tak ada kat rumah ni kau boleh duduk senang-lenang ker?..dah..jangan nak tercegat kat situ lagi..tolong aku kat dapur..." Zulaikha segera berlalu. Meluat menatap wajah polos itu lama-lama.

"Baik.."

Humaira mengekori langkah Zulaikha ke dapur. Berbagai persoalan menerpa fikirannya. Mengingatkan sikap Zulaikha yang dingin terhadapnya dia jadi takut. Jantungnya tiba-tiba berdegup kencang. ‘Kak Ika nak suruh aku buat apa?’ Desis hatinya gusar.

"Nah! Kau tolong aku potong sayur ni..lepas tu basuh.." Arah Zulaikha. Humaira yang mendengar hanya tercegat disitu. "Apasal tecegat lagi ni??" Ujar Zulaikha lantang. Muak melihat wajah simpati gadis itu. Bibir Humaira yang kelihatan ingin membicarakan sesuatu dibiarkan saja. Zulaikha segera berlalu ke ruang tamu. Malas mahu berlama-lama disitu.

Humaira menatap timbunan sayur-mayur itu dengan wajah yang kelat. Air liur di telan berkali-kali. "Macam mana aku nak buat semua ni?" Ujarnya perlahan. Pisau di atas meja dicapai perlahan. Terkial-kial dia mencapai pisau itu. ‘Nak capai sesuatu pun susah, inikan pula nak potong sayur..macam mana ni?’ Desis hatinya sayu. Dadanya tiba-tiba merasa sebak. Ingin menangis lagaknya.

****************************

"Ah!"

Humaira menjerit lantang. Pisau yang dipegangnya terlepas dari tangan lalu mencucuk kakinya. Sakit yang dirasakan bukan kepalang. Dia menjerit semahunya.

"Apa yang kau menjerit tu hah! Diam lah!" Teriak Zulaikha lantang dari ruang tamu. Perhatiannya terhadap rancangan di televisyen usang ayah terganggu akibat jeritan Humaira.

"Kak!" Ujar Humaira sayup-sayup. Pandangannya berpinar. Dia terhuyung-hayang di dapur usang itu.

"Allah!" Sakitnya menjadi-jadi apabila dirasakan bahagian belakang badannya di cucuk sesuatu. Dia jatuh terjelepok ke lantai. Sakit yang dirasakan menusuk-nusuk. Pandangannya berpinar-pinar. Kelibat kak Ika yang kabur kelihatan di ruang mata. Kedengaran Kak Ika menjerit lantang namanya.

"Apasal kau ni ah! Aku dah kata diam..diam lah..." Ujar Zulaikha lantang. Dia berlalu ke dapur rumah. Bengang dengan sikap Humaira.

"Humaira!..kenapa ni?" Zulaikha terpana. Darah merah memercik keluar dari tubuh itu. Zulaikha buntu. Rasa simpati terbit dari lubuk hatinya. Dia berusaha memapah Humaira.

"Mak! Tolong Humaira mak!" Jerit Zulaikha lantang. Air mata mengalir deras dari tubir matanya. Nafas Humaira kedengaran berombak.

"Ya Allah! Tolong...tolong!" Zulaikha menjerit semahunya. Badan Humaira dilihat bergetar-getar. Dia buntu mahu berbuat apa.

"Humaira!" Suara Mak Esah kedengaran dari pintu dapur usang itu. Berjengket-jengket dia berlari ke arah Humaira. Hatinya tidak keruan apabila mendengar jeritan Zulaikha. Apa yang dimahu si anak? Dia sendiri tidak tahu. Alih-alih, di ayunkan jua kakinya ke dapur.

"Kenapa ni Humaira???...abang!" Mak Esah sudah tidak keruan lagaknya. Nama Pak Zali di jerit lantang.

"Ibu....." Ujar Humaira perlahan.

Esak tangisan Mak Esah semakin kuat. Hatinya pilu mendengar ungkapan itu.

"Lekas..kita bawa dia ke hospital.." Ujar Pak Zali lantang. Dia berusaha memapah Humaira dengan bantuan Zulaikha.

********************

Suasana suram di hospital itu mencengkam kuat tulang sumsum Zulaikha. Hatinya bagai mahu pecah. Dia menyesal dengan perbuatannya terhadap Humaira selama ini. Kerana benci, dia sanggup berbuat kejam terhadap adik angkatnya itu. Air matanya terus-terusan mengalir bagai tidak mahu berhenti.

Dipandang sayu Mak Esah di sebelah. Kelihatan ibu tua itu berusaha menahan sendu. Bicara sudah tidak lagi menggamit suasana sebaliknya hanya tangisan yang kedengaran.

"Mak Esah..."

Satu suara asing menjengah ruang pendengaran Zulaikha. Wanita dalam likungan 40 an itu dipandang asyik. Kini Mak Esah dalam dakapannya. Berbagai persoalan menerpa ruang minda gadis itu. Siapakah wanita itu?

"Zarina!" Ujar Mak Esah sayu. Gema tangisannya semakin kuat. Siapa Zarina? Hati Zulaikha bertanya sendiri.

Wanita yang bergelar Zarina itu menerpa ke arahnya. Dikucup sayu tangan itu tanda hormat. Senyuman tetap di ukir biarpun hambar.

"Macam mana keadaan Humaira kak?" Zarina memandang Mak Esah asyik. Menanti kata yang bakal dihamburkan. Kelibat Mak Esah yang menunduk menambahkan resah di hatinya. Tangannya cepat mengoncang tubuh Mak Esah yang kaku.

Mak Esah panggung kepala. Wajah Zarina di tatap perlahan.

"Kakak tak tahu Zarina. Doktor belum keluar lagi." Ujar Mak Esah dalam tangisan. "Ya Allah!" Zarina meraup wajahnya perlahan. Hatinya resah bila Mak Esah menelefon memberitahu perihal Humaira kepadanya. Ibu mana yang tidak kasihan mendengar anaknya di timpa bencana. Tanpa memperdulikan kerja yang berlambak di pejabat, dia segera memecut keretanya ke hospital.

"Puan Asiah.."

Mak Esah segera menerpa ke arah doktor yang merawat Humaira. Begitu juga dengan Zarina. Hati Zulaikha resah tidak menentu. Wajah doktor di hadapannya ditatap asyik.

"Puan Asiah..diharapkan puan bersabar. Humaira berada dalam keadaan yang amat kritikal sekarang. Kami masih sedaya upaya merawatnya. Maafkan saya, sekiranya saya mengatakan bahawa peluang Humaira untuk hidup amat tipis"

Kata-kata yang terhambur dari bibir Dr. Aril meluruhkan seluruh jiwa Mak Esah mahupun Zarina. Humaira kini berada dalam keadaan yang amat kritikal. Zulaikha melopong tidak percaya. Dia dihantui rasa bersalah yang teramat. Senyuman manis Humaira berlegar-legar dimindanya.

‘Maafkan kakak, dik....’ Zulaikha menekup wajahnya. Air mata tidak putus-putus mengalir dari tubir mata. Dia menyesal. Sungguh menyesal. Kerana benci dia sanggup berlaku kejam terhadap adiknya sendiri.

Sementara Zarina tergamam tidak percaya. Air mata yang sedari tadi ditahan mengalir jua akhirnya. Kekesalan yang bermukim di hatinya membuatkan nafasnya sesak. Lantas tangan Mak Esah digenggam erat.

"Boleh kami jenguk dia doktor?" Tanya Pak Zali setelah sekian lama mendiamkan diri. Dr. Aril hanya sekadar mengangguk.

Ruang putih itu jelas mendamaikan lubuk jiwa Zulaikha. Wajah kaku Humaira di atas katil ditatap sayu. Sekali lagi air matanya jatuh ke pipi.

‘Maafkan kakak, dik..maafkan kakak!’ Desis hatinya hiba. Wajah sayu Mak Esah di tatap bersama tangisan. Bahu Mak Esah terinjut-injut menahan sendu. Hiba dihatinya tidak tertanggung lagi apabila melihat keadaan Humaira yang sebegitu rupa. Wajahnya ternyata pucat tidak bermaya.

"Humaira..ibu datang sayang..bukalah mata.." Kata-kata Zarina yang menggenggam erat tangan Humaira meluruhkan seluruh jiwa Mak Esah. ‘Kalaulah Humaira sempat berjumpa dengan Zarina, ibunya...alangkah gembiranya dia..’ Esak tangisnya kedengaran lagi. Hanya tangisan yang menghantui suasana.


"Ibu...." Suara serak basah itu merubah suasana yang tegang sebelum ini. "Humaira...." Zarina berbisik perlahan. Ditatap asyik wajah Humaira. Jari halus Humaira di usap lembut. "Ibu.." Suara itu berkumandang lagi. Kini lebih jelas. Sinar gembira terpancar dari wajah bersih Zarina.

"Ya sayang...ibu datang..." Zarina mengesat perlahan air matanya yang gugur.

"Ibu..Hu...maira...rin..dukan ibu.." Rintih Humaira. Dadanya kelihatan berombak apabila mengungkapkan kata-kata. "Ibu pun rindukan Humaira...." Ungkap Zarina bersama esakan.

"Maafkan Humaira, bu...Hu..maira tak dapat bersama ibu..."

"Jangan kata begitu sayang...tak baik.." Hati Zarina di palu resah apabila mendengar kata-kata Humaira. Humaira anaknya. Dia tidak rela berpisah lagi dengan Humaira setelah tujuh belas tahun menanggung rindu. Ya! Memang dulu dia jahil. Kata-kata Hisyam, bekas suaminya di turuti tanpa bantahan. Lelaki itu mengatakan bahawa Humaira anak sial yang bakal melumpuhkan perniagaannya. Dengan keadaan Humaira yang cacat, dia percaya akan kata-kata suaminya itu. Oleh sebab itu, dia memberikan Humaira kepada Mak Esah. Setelah sepuluh tahun berlalu, Hisyam meninggalkannya dengan menggelapkan duit syarikat perusahaannya.

‘Alangkah bodohnya aku!’ Bisik Zarina di dalam hati. Mengenali Hisyam umpama mimpi ngeri baginya. Dia sanggup membuang anak sendiri kerana terlalu mengikut hati.

"Ibu...ibu...." Ungkap Humaira perlahan. Pandangannya kabur. Sakit di dada terasa menusuk-nusuk. Tetapi hatinya di hiasi kegembiraan. Dia tahu, dia tidak akan menanggung kesakitan ini lagi nanti. Dia akan aman dan tenang di ‘alam’ itu. Perlahan-perlahan dia menutup mata.

"Humaira!!!!!!!!!!"

‘Segalanya indah di sini...ibu, jangan risaukan Humaira..Humaira dah bebas..maafkan Humaira kerana tak dapat bersama ibu...maafkan Humaira, mak..Humaira tak sempat nak ucap terima kasih kepada mak...ayah, maafkan Humaira ayah...dan kak Zulaikha...Humaira sayangkan kakak..Humaira maafkan kakak seikhlas hati... Selamat Tinggal semua...’


Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

No comments: