Tuesday, July 1, 2008

Pasrah Dalam Penantian



PASRAH DALAM PENANTIAN
~ Oleh : Rozita Abd. Latiff ~

HAKIKATNYA penderitaan ini aku yang tanggung. Aku juga yang merasai bahangnya apa yang menghantui hidup aku selama ini. Aku tidak ingin belas kasihan orang lain. Apatah lagi pertolongan. Aku juga tidak ingin orang lain mengetahui penderitaan ini.
"Ina, sampai bila kau hendak begini? Takkan selamanya kau terus memenjarakan diri engkau sendiri? Sudahlah Ina."
Muktamad. Itulah keputusan yang akan berikan pada ibu dan abah bila berulang kali persoalan itu yang ditanyakan. Aku bosan. Bosan. Bagaimana untuk jelaskan lagi. Usahlah diulangi pertanyaan itu hanya kerana membangkitkan rasa marah aku. Rasa kecewa aku lebih-lebih lagi kekesalan aku yang tidak kesudahan. Aku sedih, pedih dan kalau boleh ingin aku katakan semua perkataan yang menggambarkan kepedihan itu. Aku tidak ingin mengimbasnya kembali. Tidak. Biarpun aku tahu ia tidak dapat mengundurkan ingatan itu dari kotak pemikiranku. Tapi, aku lebih kecewa andainya persoalan itu yang ditanyakan berulang kali.
Aku terduduk di kerusi ruang tamu. Terasa tidak bermaya untuk aku melangkah ke bilik. Membiarkan saja ibu dan abah merenungi aku sekaligus memberi kata nasihat yang tidak putus-putus. Bagaikan aku ini tiada lagi kewarasan fikiran. Diam. Aku terusan diam. Harus bagaimana lagi untuk aku jelaskan? Aku sudah kekeringan penjelasan sedangkan ibu dan abah telah tahu sebab dan munasabahnya. Apa lagi yang aku lakukan demi menghalang persoalan itu dari terus menghujani aku. Apalagi ibu? Apalagi?
Aku membiarkan ibu dengan seribu alasannya supaya aku terus menerima kehendak takdir. Dan aku tidak juga menangkisnya walau dengan satu alasan pun kerana telah aku katakan pada ibu memang sedia mengetahuinya. Atau memang ibu sengaja cuba melupai semua itu. Tapi ibu, tidak semudah itu untuk aku melupainya kerana ia tetap kemas terpahat di lubuk hati aku yang paling dalam. Sedalam mana sukar untuk aku jelaskan tetapi kata muktamad sudah membuktikan segalanya.
Percayalah ibu, anakmu ini masih lagi waras. Masih lagi dapat berfikir buruk dan baiknya. Terimalah aku seadanya ibu. Aku juga tidak pernah membenci ibu, apatah lagi mendendami. Aku percaya apa yang menimpa ini adalah suatu takdir. Aku menerimanya dengan hati yang terbuka.
"Tapi, Ina engkau kenalah berikhtiar. Jangan hanya berserah kepada takdir semata".
Aku tersenyum. Mendongak sebentar ke arah ibu. Kemudian beralih pula ke arah abah. Pandangan aku jatuhkan semula ke ribaan. Sukar untuk aku memberi pengharapan kepada kedua orang tuaku ini. Bukannya cuba untuk menderhaka, jauh sekali membunuh harapan mereka. Tidak, tidak sekali-kali. Cuma apa yang aku minta, fahamilah aku. Itu sahaja.
Pandangan mereka sarat dengan kata persetujuan daripada aku. Tapi aku, mengeleng pun tidak, mengangguk pun tidak. Pintu hatiku sudah tertutup terus untuk menerima semuanya itu. Kalau dulu aku gembira sekali menerima setiap risikan yang datang. Tapi tidak lagi kini. Biarpun aku tahu risikan itu bukan lagi risikan tetapi sudah pasti tepak sirih untukku. Aku hanya senyum memanjang bila mendengar cerita ibu. Ibu semakin risau bila aku sering pula termenung tanpa banyak bicara.
"Tak apalah ibu, kalau sudah tak ada apa-apa, biar Ina masuk ke dalam dulu".
Aku melangkah meninggalkan ibu dan abah di ruang tamu. Ibu hanya mengeleng kepala melihat sikap aku. Abah pula hnaya menghantar aku dengan ekor mata. Kepenatan pulang dari kerja masih lagi bersisa. Aku merehatkan badan di atas katil. Berbaring sambil memandang siling sudah menjadi rutin aku, bagaikan menemui kedamaian padanya.
Merenungi siling yang kosong itu umpama melihat ke dalam diri aku. Kosong tanpa ruang yang harus diisi. Cuma yang membezakan siling itu putih bersih tapi hati aku sudah penuh dengan calitan-calitan yang meninggalkan kesan yang berparut. Hati aku sudah tawar dengan kata pujian, pujuk rayu apatah lagi janji-janji manis. Malah aku juga sudah muak dan jemu dengan kata cinta dari seorang yang bergelar lelaki. Apa jua statusnya samada teruna, duda ataupun suami orang, semuanya sama. Aku tidak meletakkan kategorinya. Kerana bagi aku, semuanya sama.
Namun begitu, aku tidak meletakkan semua kesalahan ke atas lelaki. Tidak semuanya berpunca daripada lelaki. Aku tidak ingin menghukum lelaki sedemikian berat kerana aku juga menyedari yang aku juga mempunyai pertalian dengan lelaki. Aku berbintikan lelaki. Aku juga mempunyai adik lelaki. Abahku juga lelaki. Dan apa yang penting kerana lelaki jugalah aku mengenal dunia. Sebuah penghargaan besar untuk lelaki. Cuma apa yang ingin aku tekankan hati aku sudah tawar untuk seorang lelaki. Aku tidak dapat menerima lagi kehadiran lelaki dalam hidup aku. Muktamad.
Itulah kata putus yang aku ambil setelah bertahun-tahun lamanya aku dibaluti dengan kekecewaan yang sering mengekori aku. Sebuah kegagalan yang sering terjadi ke atas seorang wanita masa kini. Wanita yang berpendidikan dan mengejar harta, kata abahku. Kegagalan inilah yang sering menjadi bahan bualan jiran aku. Kegagalan inilah juga yang menjadi topik hangat di majlis kenduri kahwin. Dan kegagalan inilah juga yang telah mendekatkan aku dengan-Nya. Kekasih sejati. Yang maha mengetahui hikmah di sebalik apa yang menimpa hambaNya. Itulah yang terlalu aku hargainya.
Aku mempunyai kerja yang tetap dengan gaji ribuan ringgit. Aku juga mempunyai sebuah kereta hasil titik peluhku sendiri. Malah aku mampu membeli sebuah rumah tapi aku lebih selesa tinggal bersama orang tuaku. Namun aku gagal dalam melengkapkan hidupku dengan sebuah keluargaku sendiri. Mempunyai seorang suami dan anak-anak sebagai penyeri rumahtanggaku. Aku pasrah. Pasrah kiranya ini yang ditakdirkan ke atas aku. Aku bukannya tidak mempunyai naluri keperempuanan aku. Ada tetap ada tetapi kini hanya menjadi hama sahaja akibat kekecewaan yang telah merebak menjadi barah dalam hati aku. Akhirnya aku simpulkan mati naluri itu. Aku menerimanya dengan penuh kerelaan.
Mulanya kekecewaan itu tidaklah indah untuk dikenang. Malah keindahan itu tidak pernah datang lagi dalam hidup aku semenjak kekecewaan menjadi teman setia hidupku. Cuma apa yang dapat aku rasa akan seringkali keindahan itu adalah kekecewaan yang aku alami. Tetapi aku tidak pula menyimpan dendam atas semua itu. Aku menerima dengan penuh syukur. Syukur kerana kedukaan aku sekurang-kurangnya boleh menggembirakan orang lain. Satu amal yang tidak disedari oleh orang lain. Aku lebih banyak mengambil sikap diam, tunggu dan lihat. Dalam diam aku berikan harapan agar tangan kiri tidak mengetahui. Dan aku tunggu lihat reaksinya kemudian melihat kegembiraan yang diperolehinya sedangkan aku menderita.
Aku anak sulung dalam sebuah keluarga yang sederhana pendapatannya. Awalnya kejayaan sentiasa menyebelahi aku. Aku berjaya melayakkan diri ke pusat pengajian tinggi dengan kelulusan S.T.P.M yang agak cemerlang. Namun atas rasa tanggungjawab terhadap adik-adikku yang seramai tujuh orang dan abah yang kesihatannya semakin terjejas, aku lupakan saja hasratku itu.
Aku kira itulah permulaan cerita kekecewaan aku, tapi aku tidaklah bermaksud untuk mengungkit segala apa yang aku korbankan. Cuma aku cuba jelaskan pertaliannya. Dengan berbekalkan kelulusan itu, aku berjaya bekerja di salah sebuah jabatan kerajaan. Hasrat aku untuk melanjutkkan pelajaran tidak terhenti setakat itu. Setelah hampir tiga tahun bekerja, aku kemudiannya mengambil pengajian jarak jauh. Aku berjaya dan dinaikkan pangkat. Kewangan aku semakin kukuh.
Dalam usia 20-an lazimnya waktu itulah yang sering menjadi intaian teruna. Dan aku tidak terlepas dari itu. Rombongan merisik yang pertama sewaktu usia aku 22 tahun. Waktu itu aku sudah pun bekerja. Tapi aku menolak. Aku kira wajar aku bertindak sedemikian. Hanya kerana aku fikir usia 22 tahun terlalu muda untuk aku berkahwin. Lagipun aku sedang belajar sambil bekerja. Aku tidak ingin terlalu banyak perkara yang ingin aku capaikan dalam sati masa. Tambahan pula adik-adikku masih lagi memerlukan perbelanjaan persekolahan yang bukan sedikit. Alang-alang aku bantu biarlah berbekas hasil titik peluh aku. Dan yang paling utama aku sudahpun menpunyai calon pilihanku sendiri.Cuma menunggu masa yang sesuai sahaja untuk aku memberitahu ibu. Aku tidak menyalahkan sesiapa atas penolakan itu sementelah aku tahu benar ibu sendiri tidak teringin sangat lagi untuk bermenantu.
Setelah selesai pengajian aku, aku telah dinaikkan pangkat. Kewangan peribadi aku semakin kukuh. Tambahan pula tanggungjawab aku terhadap adik-adikku semakin kurang. Aku kira inilah masa yang sesuai untuk aku memikirkan kesudahan diri aku. Apatah lagi umur aku sudah menjangkau 25 tahun. Bagi aku tidak terlalu tua dan tidak juga terlalu muda untuk aku berumahtangga.
Namun kami hanya merancang tapi tuhan yang menentukan. Itu aku faham benar. Aku tahu menjadi seorang anak yang baik memang aku banggakan. Tetapi aku kesalkan kebaikan yang Azim pertahankan tidak kena pada tempatnya. Aku tidaklah menyuruhnya menderhaka tetapi cuba untuk mempertahankan pendirian sebagai seorang lelaki.
"Maafkan aku Ina. Aku tidak bermaksud untuk melukai hatimu tetapi itu kehendak ibuku".
Aku merenunginya. Dia tertunduk.Aku tersenyum. Sedikitpun aku tidak memperlihatkan kesedihan itu. Cuma apa yang aku kesalkan mengapakah dia sebagai seorang lelaki tidak beruapaya menentukan sendiri calon pilihannya. Sedangkan aku seorang wanita berupaya mempertahankan hakku.
"Mengapa engkau tersenyum bila mendengar semua ini. Sedangkan aku dalam rasa terkilan, engkau hanya tersenyum sahaja, Ina?".
Aku merenungnya lagi tanpa memberikan jawapan kepada soalannya. Aku biarkan dia merenungi tasik biru di hadapan kami. Aku amat mengharapkan pertemuan kami petang ini menjanjikan hari-hari yang cerah seperti semalam. Namun, aku sangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari.
"Azim, semyuman aku ini bukannya bermaksud untuk mempersendakanmu. Tapi, aku terasa kesal bila seorang lelaki yang aku puja selama ini rupanya amat lemah".
"Apakah yang engkau maksudkan ini Ina?"
"Ya, lemah dalam mempertahankan hakmu. Alasan yang terlalu rapuh bagi aku".
"Setelah sekian lama kami pupukkan kemesraan ini, sanggup kau lepaskan begitu sahaja?"
Dia terdiam kemudian mendongak merenungi aku. Aku mengalihkan pendangan ke arah tasik. Tidak sanggup aku melihat lemahnya seorang lelaki yang aku cintai selama ini.
"Azim, kau mengatakan kau terkilan dengan keputusan ibumu. Dan juga engkau sangkakan aku mempersendakanmu atas kesedihanmu itu. Engkau silap Azim. Aku sebenarnya terfikir mengapa engkau selemah itu menyerahkan rasa terkilan dengan hanya membiarkan sahaja. Sedih? Engkau ingin aku menangis mendengar perkhabaran ini?"
"Untuk apa aku menangis Azim. Ia tidak mendatangkan apa-apa imbalannya".
"Ina, engkau tidak faham masalah aku" dia mencelah.
"Azim, semuanya terletak atas dirimu untuk memberi imbalan walaupun aku tidak menangis sekalipun. Apakah ini yang engkau berikan pada aku sepanjang penantian aku selama ini? Terserah Azim" aku memotong percakapannya lantas meninggalkan dia sendirian.
Semenjak daripada pertemuan itu, aku tidak lagi berhubung dengannya. Puas sudah dia memohon kemaafan dari aku. Tapi aku hanya berdiam diri sahaja. Aku cuba membuang terus ingatan terhadapnya walaupun aku tahu tak ke mana tindakan aku itu. Bermula daripada itulah aku lebih banyak berdiam diri daripada berkata-kata. Rasa sedih dan terkilan aku telah menjadikan diri aku beku dan kaku pada sebuah perancangan. Dan aku tidak lagi cuba merancang akhir masa soloku. Aku berserah kepada takdir.
Kekecewaan yang berlalu pedih ini menjadikan aku mengikut apa sahaja perancangan ibu dan abah. Dan ibu juga akhirnya telah mengetahui perhubungan aku dengan Azim. Tapi, apa yang dapat ibu lakukan? Aku biarkan saja ia berlalu bersama usia aku yang semakin bertambah. Dalam kesedihan itu aku bersetuju sahaja pilihan ibu untuk menentukan jodoh aku dengan anak kawan baiknya. Aku menurut sahaja kerana tiada siapa lagi yang perlu aku tunggu. Namun nasib masih belum menyebelahi aku. Kamal akhirnya meninggalkan aku dalam kecelakaan jalanraya semasa kami masih lagi dalam pertunangan.
Aku sedikit pun tidak menangis atas pemergiannya. Hanya ibu yang terlihat kesedihannya. Cuma mampu mengeleng kepala, mungkin mengenangkan nasib anaknya ini. Kesedihan dan tangisan itu sudah menjadi sebati dalam diri aku. Tidak perlu aku memperlihatkannya. Namun tiada siapa tahu, betapa hati aku hancur berkecai, lumat bersama dalam apungan airmata yang telah bertakung sekian lama.
Di usia aku 30 tahun, aku menerima satu lagi risikan tapi terus ditolak oleh ibu atas alasan tidak sepadan dengan aku, Hisham satu jabatan dengan aku. Siapa sangka mencintai aku dalam diam. Setiap perkembangan diri aku diambil tahu. Aku tidaklah mengatakan aku mencintai dia.
Tapi itu tidak penting kerana bagi aku, cinta boleh dipupuk. Lagipun dia pada pandangan mata aku kelihatan beriman. Itu yang lebih penting. Namun ibu telah menolaknya sebelum meminta pandangan aku hanya kerana Hisham kakitangan bawahan. Ya! Hanya seorang pencari fail. Aku berserah. Mungkin ini takdirku.
Mungkin aku memang ditakdirkan untuk menanggung kekecewaan. Mengapa aku berani berkata demikian? Di usia 32 tahun, aku sekali lagi menanggung kekecewaan angkara penipuan lelaki hidung belang. Aku mengenalinya setelah dia menolong aku membaiki kereta yang rosak di pertengahan jalan. Bermula daripada itulah aku mengenalinya. Pada dasarnya dia kelihatan seperti seorang yang cukup bertanggungjawab. Namun tanpa aku sedari dia cuba mengambil kesempatan atas status lanjut usia aku. Setelah hampir 6 bulan kami berkawan, akhirnya aku mengetahui bahawa Mazlan sebenarnya sudah pun beristeri dan mempunyai 2 orang anak.
Aku bersyukur kerana isterinya belum lagi mengetahui perhubungan kami. Walaupun aku bertembung dengan mereka sekeluarga sewaktu mereka sedang berseronok menjamu selera. Waktu itu aku lihat wajah Mazlan berubah warna namun aku bersikap biasa seplah tidak pernah mengenali Mazlan. Semenjak daripada itu, aku tidak pernah lagi berhubung dengannya. Dan begitu juga Mazlan terus mendiamkan diri tanpa menjelaskan keadaan sebenarnya. Walau apapun, bagi aku itu semua tidak menjadi masalah bagi aku. Hati aku telah biasa dengan kekecewaan itu.
Akhirnya kini usia aku sudahpun menjangkau 36 tahun.Aku masih lagi sendiri setelah aku diceraikan oleh Karim 2 tahun yang lalu. Duda yang mempunyai 3 orang anak. Karim yang aku nikahi setelah aku sendiri tidak rela bermadu dan berkongsi kasih. Aku kira lebih baik aku sendirian. Aku sudah serik, serik dengan pengalaman yang terlalu mendera aku. Hinggalah hari ini, ibu meminta lagi persetujuan daripada aku berkenaan rombongan yang datang merisik semalam. Aku tidak mengendahkan sangat, malah tidak bertanya pun siapakah lelaki itu. Cuma yang aku tahu masalah duda yang tidak mempunyai anak.
"Macam mana Ina, setuju ke tak?" ibu terus merenung aku.
"Suka hati ibu, Ina mengikut saja" acuh tidak acuh aku menjawab pertanyaan ibu setelah sekian lama aku mendiamkan diri.
"Kalau begitu, bulan depan engkau memohon cuti. Ibu tidak mahu bertangguh lagi"
Seperti yang dijanjikan oleh ibu. Itulah yang dikotakan. Malam pernikahan kali kedua aku. Sedikit pun aku tidak merasai gembiranya kerana aku yakin aku akan diceraikan seperti duda yang aku kahwini dahulu. Aku kira sudah memang begitu takdirku. Sehinggalah sewaktu akad nikah itu aku baru mengenali bakal suamiku. Ya, memang Allah mengetahu setiap hikmah yang tersimpan untuk hambaNya. Dan memang begitulah takdirku apabila bakal suamiku adalah Azim. Lelaki pertama yang aku cintai sepanjang hidupku. Aku memandang ke arah ibu dan abah. Senyuman yang paling manis yang tak pernah aku lihat sebelum ini.


Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

No comments: