Tuesday, July 8, 2008

PERPISAHAN TERASING

PERPISAHAN TERASING
Oleh Mohamad Faiz Bin Nordin

Kokokan ayam memecahkan hening pagi. Azri terjaga dari lamunan mimpi yang indah. Seperti biasa, Azri mengemas katil bujangnya sebelum bersiap ke sekolah. Selepas menikmati lempeng pisang dan air teh, Azri mengucup tangan ibu dan bapanya. Perkara itulah yang sering dilakukan oleh Azri sebelum ke sekolah bagi mendapatkan restu. Bapanya, Pak Mat dan ibunya, Mak Leha merupakan pesara guru yang senantiasa berdoa dan berharap agar anak bongsunya itu mengikuti jejak langkah anak-anaknya yang lain yang berjaya mendapat segulung ijazah.

Azri merupakan pelajar yang agak cemerlang dalam pelajaran. Pada peperiksaan percubaan SPM baru-baru ini, Azri mendapat keputusan 6A dan kesemua matapelajaran yang diambil mendapat kredit kecuali matapelajaran Sains yang hanya mendapat gred 7. Baginya Sains merupakan pelajaran yang paling dibenci. Entah mengapa, dia sendiri tidak tahu. Sejak beberapa hari, Azri kelihatan suram. Perasaan risau semakin mencengkam dirinya. Mungkin akibat tekanan psikologi yang dihadapi oleh Azri kerana peperiksaan yang akan mencorakkan dirinya bakal menjelang hamper seminggu lagi.

Keadaan Azri disedari oleh rakan baiknya, Zulkifli. Zulkifli yang mengambil berat tentang Azri ingin mengetahui masalah yang dihadapi oleh Azri.
"Azri, kenapa kau muram sahaja?" Tanya Zulkifli ketika pulang dari sekolah.
"Tak ada apa-apalah, Zul. Aku macam biasa sahaja," balas Azri yang tidak mahu masalah yang dihadapinya diketahui oleh Zulkifli.
"Kau jangan tipu, Azri. Kita sudah lama berkawan. Mana yang boleh aku tolong, aku tolong," pintas Zulkifli.
"Betul. Ada-ada saja kau ni Zul. Aku sihat la. Kalau aku ada masalah mesti aku tak lupa nak cerita pada kau," nafi Azri.

Mereka berdua tiba di rumah Zulkifli. Zulkifli melambai-lambai ke arah Azri yang keseorangan pulang ke rumahnya yang hanya terletak 500 meter dari rumah Zulkifli. Apabila tiba di rumah, Azri menjamah hidangan tengah hari yang disediakan ibunya. Gulai nenas ikan masin dan ayam masak merah menjadi santapan Azri tengah hari itu. Entah mengapa Azri cukup berselera menimati makanan kesukaannya itu. Kehidupan Azri diteruskan dengan mengulangkaji matapelajaran Matematik Tambahan yang merupakan matapelajaran yang amat diminatinya.

Menjelang tiga hari sebelum peperiksaan SPM, Azri seperti biasa pergi ke sekolah pada awal pagi bersama Zulkifli. Tiba-tiba di pertengahan jalan, Azri rebah lalu sujud ke bumi. Zulkifli yang tercengan bingkas menahan sebuah kereta dan menghantar Azri ke hospital. Sejurus tiba di hospital, Doktor Marina sedaya upaya merawat Azri. Alhamdullilah Azri telah sedarkan diri. Walaubagaimanapun, Zulkfli telah dipanggil oleh Doktor Marina.
"Awak ni kawan azri kah?" Tanya Doktor Marina.
"Betul puan doktor, saya kawan baiknya," jawab Zulkifli

"Beginilah, perkara yang saya ingin beritahu kepada awak telah diketahui oleh Azri. Alhamdulillah, Azri dapat menerimanya. Sebagai seorang doktor yang bertanggungjawab, saya ingin memberitahu awak tentang perkara ini tapi awak terpaksa berjanji dengan saya dan Azri yang awak tidak akan memberitahu kepada sesiapa termasuklah keluarga awak dan keluarga Azri. Sebenarnya di dalam otak Azri, ada ketumbuhan yang amat besar. Ia tidak dapat diselamatkan lagi. Nyawa Azri sudah berada di hujung tanduk. Dia akan bergelumang dengan maut pada bila-bila masa," jelas Doktor Marina yang membuatkan Zulkifli tersentak.
"Apa doktor? Apa yang doktor cakapkan ni? Saya tak percaya perkara ni berlaku kepada Azri. Saya tak percaya!!!" bentak Zulkifli.
"Betul Zulkifli. Awak terpaksa menerima hakikat ini. Kalau awak sayangkan Azri dunia dan akhirat, tolong gembirakan dia sebelum ajal menjemputnya," pinta Doktor Marina.
"Berapa lama jangka hayat Azri, doktor?" Tanya Zulkifli.
"Bila-bila masa sahaja, Zulkifli," jelas Doktor Marina.

Selepas bertemu Doktor Marina, Zulkifli membawa Azri pulang ke rumah. Semasa di dalam perjalanan, Azri meminta sesuatu daripada Zulkifli.
"Zul, tolong janji dengan aku jangan beritahu mengenai apa yang aku alami kepada sesiapa pun termasuklah keluarga aku dan lia. Tolong aku, Zul. Kalau kau sayangkan aku, turutilah permintaan terakhir aku ini. Sekali sahaja, Zul," rayu Azri.

Setibanya di rumah, Azri terus masuk ke biliknya dan menangis teresak-esak. Bagi dirinya, dunia sudah gelap dan percaya ajal akan menemuinya pada bila-bila masa sahaja. Ibu dan bapanya tidak menyedari keadaan anaknya itu. Pada malamnya, Azri bercadang untuk menelefon Lia, teman wanitanya. Lia ialah seorang pelajar tingkatan empat di salah sebuah seolah berdekatan sekolah Azri. Mereka telah menjalinkan hubungan sejak setahun lepas. Selama ini, Lia lah yang menjadi pendorong dan pemberi semangat kepada Azri untuk cemerlang di dalam pelajaran.
"Lia, abang hendak tanya sesuatu tapi jawablah dengan jujur,"
"Baiklah bang," jawab Lia sopan.
"Kalau abang tiada dalam dunia ni lagi, Lia ingat tak segala kenangan kita selama hayat Lia?" Tanya Azri tenang.
"Kenapa abang tanya macam tu? Percayalah bang, walaupun jodoh Lia dengan orang lain, Lia pasti akan kenang abang sehingga akhir hayat Lia. Abang lah yang membahagiakan Lia sebelum ni. Mana mungkin Lia boleh lupakan abang," janji Lia.
"Tak ada apa-apalah. Sajer abang tanya. Abang nak mintak maaf sekiranya sebelum ni abang ada buat salah dengan Lia atau abang tak membuatkan Lia gembira selama kita couple. Maafkan abang yer," kata Azri sebak.
"Bagi Lia, abang seorang yang perfect man. Kalau abang ada buat silap pun, Lia tetap maafkan abang," jawab Lia sedih sambil menitiskan air mata.
"Percayalah, Lia lah kekasih awal dan akhir abang. Abang sayangkan Lia,"
"Lia pun sayangkan abang,"

Perbualan mereka berakhir dengan air mata. Bagi Azri, inilah perbualan yang terakhirnya dengan 'kekasih awal dan akhirnya' tetapi bagi Lia, ia mungkin suatu perkara yang tertanya-tanya kenapa Azri bersikap sedemikian.

Tanggal 8 November 2002, tarikh yang ditungu-tunggu oleh kesemua calon SPM termasuklah Azri. Hari ini peperiksaan SPM bermula. Kertas yang pertama yang bakal didudukinya ialah Matematik Tambahan Kertas 1. Sebelum ke sekolah, Azri bersalaman dan berpelukan dengan ayah dan ibunya. Azri sempat meminta ampun dan maaf dari kedua-dua orang tuanya. Entah mengapa, air mata Azri mengalir dengan deras umpama air di kaki bukit. Azri pergi ke pusat peperiksaan bersama Zulkifli tetapi dengan hati yang serba salah meninggalkan ibu dan bapanya.

Ketika calon-calon lain sedang menjawab soalan peperiksaan, tiba-tiba Azri terjatuh dari kerusinya lalu terbaring di atas lantai. Ketika itulah, Zulkifli terus menerkam Azri yang telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Pemergian Azri telah meninggalkan seribu kesedihan kepada Mak Leha. Lantaran itu, Mak Leha juga telah pergi menghadap Illahi setelah berita kematian Azri. Sesungguhnya Mak Leha meninggalkan dunia ini tatkala impiannya hampir tercapai sedangkan Azri pulang ke sisi Tuhan ketika perjuangannya baru bermula.

Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

No comments: